Bună ziua tuturor!

Bine ați venit la cursul de Consiliere și orientare în carieră!

Aș dori să începem prin a vă saluta prezența pe platforma Universității  din Oradea, mulțumindu-vă pentru efortul depus în cadrul acestui proiect, pentru implicare, pentru responsabilitatea cu care vă desfășurați activitatea în această perioadă.

Ne dorim ca fiecare întâlnire din cadrul acestui curs să constituie un catalizator al asimilării de cunoștințe și al dobândirii de abilități și competențe,  prilejuindu-vă ocazii de a cunoaşte rezultatele cercetărilor științifice din domeniu, a căror influenţă asupra orientării și consilerii în carieră este dovedită și recunoscută.

Nu în ultimul rând, dorim ca rezultatele muncii dunmeavoastră să fie dovedite şi recunoscute.

Sper că vă va face la fel de multă plăcere să parcurgeți  aceste cursuri și materialele, pe cât ne-a  făcut nouă să vi le pregătim.

Conf. univ. dr. Delia Bîrle

Conf. univ. dr. Daniela ROMAN


Cursul are caracter interdisciplinar și își propune să stimuleze competențele transversale în domeniul cercetării și inovării, abordând probleme reieșite din studiul de nevoi ale absolvenților de doctorat. Va conține teme precum: organizarea personală eficientă, organizarea eficientă a echipelor de proiect, creativitate și inovare, managementul timpului, scriere academică, comunicarea într-o limbă străină, gândire critică și soluționarea problemelor.

Temele de curs și seminar se vor desfășura în mediul electronic, profitând de dotările digitale ale universității și de cele achiziționate în cadrul proiectului. Va fi stimulată capacitatea de utilizare a instrumentelor digitale și vor fi învățate și exersate noi instrumente digitale pentru documentare și scriere academică, managementul timpului, managementul proiectelor și echipelor de cercetare.

Cursul este structurat în cinci mari capitole. În primele două capitole sunt prezentate valorile etice în cercetarea pe subiecți umani și animale. În capitolul trei sunt prezentate responsabilitățile și obligațiile cercetătorilor. În ultimele două capitole este prezentată metodologia și etica în redactarea unor lucrări știintifice în domeniul biomedical și aspecte care țin de comportamentul științific neadecvat (plagiatul).


1.      Noutăți în anatomia sistemului nervos central (SNC).  (curs teoretic)
Până acum se susținea că SNC nu are sistem limfatic. Nu demult s-a descoperit că are și se numește sistem glimfatic, pe care îl descriu.

2.      Vitamina D și scleroza multiplă.  (curs teoretic)
S-a demonstrat că între cantitatea de vitamina D din organism și apariția unor boli, mai ales scleroza multiplă, există o relație strânsă.

3.      Noi medicamente în scleroza multiplă. (curs teoretic)
În scleroza multiplă există puține medicamente pentru tratarea bolii. Voi descrie în curs cercetările cere se fac în lume pentru a descoperi medicamentele cele mai eficace pentru oprirea evoluției sclerozei multiple.

4.      Infrastructura medicală necesară pentru a trata și în România, accidentele vasculare cerebrale, prin metode moderne.  (curs teoretic)

5.      Metode noi de tratament în accidentele vasculare cerebrale.  (aplicație practică)
Sunt descrise cum se fac tromboliza și trombectomia.

6.      Noutăți în diagnosticul și tratamentul demențelor. (curs teoretic)
Se caută noi metode mai performante pentru diagnosticul precoce al demențelor al demențelor și tratamente noi, inclusiv un vaccin.

7.      Metode moderne de tratament în paraplegia post-traumatică. (curs teoretic)
Se discută ce condiții trebuie să îndeplinească o paraplegie post-traumatică pentru a putea fi tratată cu celule stem embrionare

8.      Metode moderne de neuroreabilitare. (aplicație practică)
Se descriu noi metode pentru stimularea capacității de recuperare și adaptarea creierului la noile condiții, prin mecanisme neuroprotectoare și neurostimulative.

9.      Tratament modern în anevrismele cerebrale. (aplicație practică)
Cum se face tratamentul anevrismelor cerebrale prin intrvenție endovasculară tehnică.

10.   Schizofrenia ereditară și cea determinată de alți factori. (curs teoretic)
Pe lângă ereditate, în dezvoltarea schizofreniei joacă rol și tulburările mesagerilor cerebrali (neurotransmițătorii).

11.   Neurogastroenterologia, o nouă specialitate interdisciplinară. (curs teoretic)
Cine și cum a pus bazele acestei specialități în România.

12.   Microbiomul și bolile neuropsihice. (curs teoretic)
Ce este microbiomul și cum influențează apariția bolilor creierului și alte boli (cardiovasculare, de exemplu).

13.   Ce sunt manipulările genetice? (aplicație practică)
Manipulările genetice pot produce organe animale care pot fi transplantate la oameni.

14.   Nanotehnologia și medicina. (curs teoretic)
Medicina modernă cercetează utilizarea nanotehnologiei în diagnosticarea și tratamentul unor boli.

15.   Neurovertul și tratamentul unor afecțiuni neutologice. (aplicație practică)
Modul de acțiune al medicamentului Nurovert în neuroreabilitarea motorie și neurocognitivă.

16.   Imunooncolgia. (aplicație practică)
Cum se pregătește în SUA un vaccin împotriva cancerului, la care lucrează și un român – Adrian Bot.

17.   Tratamentul neuropatiei diabetice. (aplicație practică)
Tiolin complex – un medicament pentru tratamentul neuropatiei diabetice.

18.   Impactul inteligenței artificiale asupra medicinei. Apariția telemedicinei. (aplicație practică)
Se descrie folosirea telemedicinei în monitorizarea cordului.

19.   Folosirea telemedicinei în psihiatrie. (aplicație practică)
Se descrie monitorizarea luării tratamentului de către bolnavii psihici.

20.   Chirurgia robotică. (curs teoretic)
Se descriu avantajele chirurgiei robotice în neurochirurgie și chirurgia generală.

21.   Monitorizarea bolnavilor neurologici. (aplicație practică)
Se descrie cum cu telemedicina se monitorizează bolnavii cu accident vascular cerebral și cei cu epilepsie.

22.   Avantajele și dezavantajele folosirii inteligenței artificiale în medicină.  (curs teoretic)
 Avantaje: diagnosticări rapide, monitorizarea mai rapidă și mai ușoară a bolnavilor, urmărirea unor operații de către mai mulți indivizi și chiar de la distanță, apariția siringilor inteligente, apariția pancreasului artificial, crearea unor organe prin imprimări 3D.
Dezavantaje:  Lipsa comunicării medic-bolnav, scăderea importanței anamnezei și a examenului clinic obiectiv în punerea diagnosticului, lucru care poate pune unele capcane diagnostice.

23.   Oare inteligența artificială nu va putea depăși inteligența umană într-un timp mai îndelungat?  (curs teoretic)
Ce s-a spus la Congresul mondial al inteligenței artificiale de la Puerto Rico din 2015?
Ce spune despre acest lucru marele prof. univ. dr. Roger  Peson și alte personalități mondiale?

24.   Algoritm de diagnostic și tratament în nevralgia trigeminală. (curs teoretic)
Anamneză, examen clinic neurologic, investigații paraclinice: RMN, CT cerebral cu contrast, angiografie cerebrală.

25.   Stimularea motorie corticală în tratamentul durerii neuropate. (aplicație practică)
Ce este durerea neuropată, ce este stimularea motorie corticală, indicațiile metodei, rezultate, complicații, concluzii.

26.   Tehnici de examinare a sensibilității. (aplicație practică)
(Din cartea Neurologie, caiet de lucrări practice)

27.   Tehnici de examinare a forței  musculare segmentare. (aplicație practică)
(Din cartea Neurologie, caiet de lucrări practice)

Tehnici de luarea reflexelor. (aplicație practică)
(Din cartea Neurologie, caiet de lucrări practice)

Cerințele actuale din industrie determină companiile să identifice și să implementeze rapid metode care să asigure inovarea produselor și proceselor de fabricație. Realizarea unui produs implică un proces iterativ de cercetare, concepție, proiectare, analiză, prototipare, testare și rafinare a soluțiilor identificate. Dezvoltarea tehnicii de calcul a făcut posibilă apariția unor aplicații software dedicate asistării activităților de proiectare, fabricație, planificare, controlul calității, gestiunea datelor etc., care au permis scurtarea timpului de realizare a produselor. Pe măsură ce tehnologiile de calcul evoluează, ele continuă să influențeze acest proces.

Prima etapă în cadrul procesului de dezvoltare a unui produs constă în definirea specificațiilor tehnice, aspectului vizual și caracteristicilor funcționale, în concordanță cu cerințele clientului, pieței, standardelor în vigoare etc.

Următoarea etapă constă în proiectarea detaliată a componentelor și dezvoltarea ansamblului noului produs. Proiectarea asistată de calculator (CAD - Computer Aided Design) reprezintă etapa de bază din ciclul de dezvoltare a produsului. În cadrul acestei activități sunt prezentate metodele de obținere a prototipului virtual, pornind de la realizarea schițelor plane, modelarea pieselor solide, subansamblurilor și obținerea ansamblului final al produsului.

               O altă etapă în ciclul de dezvoltare a produsului este fabricația digitală, în cadrul căreia sunt abordate metode de fabricație a pieselor atât prin așchiere pe mașini unelte cu comandă numerică (CNC), cât și Rapid Prototyping (RP) (fabricație rapidă a prototipurilor) prin  fabricație aditivă (Additive Manufacturing). Optimizarea traseelor sculelor așchietoare, studierea diferitelor strategii de prelucrare digitală în vederea evitării coliziunilor și optimizarea parametrilor prelucrării se face cu ajutorul unor aplicații CAM (Computer Aided Manufacturing).

Controlul calității pieselor obținute se realizează tot digital, utilizând  scanarea 3D, metodă ce permite verificarea unor suprafețe complexe, dificil sau imposibil de verificat prin metode tradiționale. Cu ajutorul aplicațiilor Computer Aided Dimensional Control utilizate în cadrul acestei activități, se poate efectua atât achiziția și prelucrarea unei cantități mari de date digitale, cât și interpretarea și furnizarea rapoartelor de verificare într-un timp foarte scurt.

               Cursul prezintă concepte de dezvoltare a produselor utilizând un ansamblu integrat de soluții CAD-CAM-CAE, contribuind astfel la dezvoltarea aptitudinilor și adaptarea cunoștințelor la necesitățile mediului de afaceri.


Acest curs prezintă o serie de metode, tehnici şi instrumente statistice ce pot fi aplicate în economie şi nu numai. El are ca scop dezvoltarea competenţelor de utilizare a softurilor de specialitate pentru analiza statistică a informaţiilor economice, pentru facilitarea luării deciziilor.

Protejarea cetățenilor în calitatea lor de consumatori, constituie una dintre principalele responsabilități ale fiecărui stat. Acest deziderat este realizat prin asigurarea unei informări complete a consumatorilor despre caracteristicile esențiale ale produselor și serviciilor, dar și printr-o comunicare eficientă pentru apărarea și asigurarea drepturilor și intereselor legitime împotriva unor practici abuzive.

Informarea, comunicarea și educarea consumatorilor de servicii de sănătate/ pacienților este o componenta a actului medical, contribuind la creșterea complianței și înțelegerea tratamentului. Un pacient bine informat va fi capabil să ia decizii raționale cu privire la propria sănătate și va îmbunătăți considerabil comunicarea interpersonală medic-pacient.   

Scopul acestui curs este de a oferi informații studenților/tinerilor cercetători cu privire la noile concepte existente în sistemul de sănătate, în vederea realizării unei informări și comunicări corecte cu pacientul/consumatorul de servicii de sănătate. Astfel, principalele obiective constau în: analiza dezvoltării sistemelor de informare de sănătate și modificările importante apărute ca urmare a utilizării tehnologiilor avansate de internet; reliefarea modului în care relația medic- pacient se schimbă datorită existenței sistemului de informații privind sănătatea; explicarea modalității în care drepturile pacienților pot fi protejate; cercetarea asigurării calității serviciilor de sănătate, rolul comunicării în serviciile de sănătate, activitate centrată pe pacient.

Cursul este structurat în două părți.

Prima parte conține date cu privire la Sistemul de informare a consumatorilor de servicii de sănătate, cu aplicații practice ce vizează percepția pacienților asupra unor aspecte ale spitalizării, precum și un model conceptual în ceea ce privește construirea unui sistem de informare a consumatorilor în sectorul sănătății și managementul informației.

Partea a doua se concentrează asupra procesului de comunicare, așa cum se conturează el în cadrul serviciilor de sănătate. Se pornește de la noțiuni privitoare la comunicare în general, după care se trece la prezentarea unor aspecte legate, în mod esențial, de comunicarea medic-pacient. Se face referire la forme ale comunicării verbale, scrise și non-verbale, insistându-se în aplicațiile practice asupra: interviului și a elementelor pe care acesta le implică (formularea și adresarea întrebărilor, ascultarea activă, retroacţiune);  modalități de a comunica eficient cu pacienți aflați în situații dificile; modalități de redactarea a rapoartelor, broșurilor și pliantelor; descifrarea, cu acuratețe, a mesajelor verbale, sau chiar a celor non-verbale.

În final se abordează câteva aspecte privitoare la consolidarea relației medic-pacient și la importanța implicării pacienților în procesul de luare a deciziilor.